Välj en sida

Måndagbok

»Efter ett par månader kommer du att se ett mönster. Du kommer att se ditt humör i förhållande till månens faser.«

Det här en rolig övning för dig som är nyfiken på hur du egentligen förhåller dig till månens rytm. Börja med att ta reda på när det är nymåne eller fullmåne så att du vet var du börjar. Du kan exempelvis ladda ner en app till din smartphone, som håller dig uppdaterad om månens faser. Om du vill använda mallen här nedan så skriver du först datum vid rätt symbol utifrån månens fas när du börjar föra din måndagbok.

Sedan beskriver du ditt humör dag för dag, med hjälp av ord eller symboler. En glad smiley när du känner dig glad och pigg, en arg när du är irriterad. En karamell när du är sötsugen och ett Z när du är extra trött. Till exempel.😃😡🍬😴

Efter ett par månader kommer du att se ett mönster. Du kommer att se ditt humör i förhållande till månens faser.

Nästa steg är att anpassa ditt liv efter dina behov. När du är trött och inte så social undviker du att boka in sociala aktiviteter. Stanna hemma med en god bok, varma bad eller vad som nu gör att du känner att du har det stilla och skönt. Att våga tacka nej, även till trevliga saker, är djupt helande eftersom det innebär att du prioriterar dig själv. Du visar då samtidigt andra att det är okej att göra så.

Ser du att du är sötsugen vid ett visst tillfälle i månaden, eller helt enkelt mer hungrig, ge dig vad du behöver. Det är då mycket lättare att låta bli när behovet inte finns där. På samma vis bokar du in möten och aktiviteter under den period då du känner dig glad, stark och utåtriktad.

Vissa har svårt att sova vid fullmåne, andra precis innan nymåne, vid den så kallade svartmånen. Att vara medveten om det minskar stressen och det blir lättare att acceptera sömnlösheten.

Hur vi reagerar i förhållande till månen är individuellt och det kan också förändras över tid. Det kärleksfulla är att se och bejaka sina behov.