Välj en sida

Meditation

»Meditation är ett rum där man lugnt och stilla kan andas ut, slappna av och komma ihåg vem man är.«

Ytterligare ett sätt att skapa ett inre rum är att meditera. Att meditera innebär att man sitter i stillhet och vänder fokus inåt i stället för utåt. När vi fokuserar på andningen är det lättare att sluta tänka. Vi håller så många tankar gisslan genom att överanalysera. Vi vänder och vrider på dem och när vi gjort det klart, börjar vi om igen. I en meditation kan de komma och gå som de vill. Den tanke som utanför meditationen kanske hade tagit en halvtimme att analysera, svävade in och ut under loppet av en sekund. När vi inte kontrollerar utan låter tankarna passera i den takt de vill, försvinner de snabbare.

När vi sitter en kvart om dagen med fokus på kroppen vägleder andningen oss till de blockeringar och stagnationer som finns i kroppen. Genom att våga stanna i känslan och fortsätta andas helar vi gamla känslomässiga sår. Lugnt och stilla helas det som ligger i vägen för att vi ska kunna slappna av och känna oss trygga i våra egna kroppar.

Meditationen rensar alltså tankar och helar känslor. Den är ett rum där man lugnt och stilla kan andas ut, slappna av och komma ihåg vem man är. Att ge sig själv utrymme att för en stund sitta i samkväm enbart med sig själv ger effekt inte bara för stunden utan för hela dagen. När vi mediterar säger vi till oss själva att vi är viktiga.

VACKRA MÖTEN

Meditation är också en plats att tala med sina guider och vägledare på. Man kan skapa en plats inom sig där mötet kan ske. Det kan vara en plats i naturen som man i verkliga livet trivs på men det kan också vara ett ställe som är helt och hållet påhittat. I meditation kan man gå till den här platsen och bara sitta och vänta. Förr eller senare kommer någon att ge sig till känna, på ett eller annat sätt. Tillit till den egna förmågan att uppfatta det man behöver uppfatta är nyckeln till kommunikation över gränserna. Vi behöver aldrig prestera. Vi är alltid precis exakt där vi ska vara i vår egen utveckling. Vi hör, ser och uppfattar precis det vi ska.

En annan aspekt av meditationen är att vi kommer i kontakt med högre energier. Både när det gäller vår egen, våra guiders och den villkorslösa kärleksenergi som omger oss alla. Den finns alltid inom oss men eftersom vi ibland har så mycket annat som tar plats behöver vi känna kontakten med detta ljusare tillstånd utanför oss. Genom att fokusera utanför kroppen når vi den. Det finns många vägledda meditationer att lyssna på, som hjälper oss att förflytta medvetandet bortom det vi just nu upplever i vår kropp. Den upplevelsen tar vi sedan med oss tillbaka in i kroppen.

VÄGEN TILL SAMHÖRIGHET OCH GAIA

Min (Lees) egen favoritmeditation och som jag alltid rekommenderar de som vill komma djupare via kroppen är Rotchakrameditationen, som du fick i Steg 3. Rotchakrat är det första chakrat av våra sju stora energicentra. Det är vår koppling till Moder Jord och sitter precis i slutet av ryggraden. Rotchakrat är vägen till en djup samhörighet och inre trygghet och genom att utöva denna meditation blir du sakta men säkert trygg med att vara i din egen kropp. Vi stärker vår kontakt med Moder Jord och får lättare att ta del av den samhörighet som kommer av att på djupet inse att vi under vår tid på jorden är en del av henne.

Jag fick denna meditation av Isis, min guide och vägledare som jag också kanaliserar under healingsessioner och meditationer. För mig har den betytt oerhört mycket och jag använder den fortfarande dagligen. Du hittar den även på Spotify. Sök på Lee Seger och Lee Segers Healingkit.

Rotchakrameditation

med Lee Seger med musik av Elsa Esmeralda Hedberg.