Välj en sida

För-mycket-tankar-i-huvudet-bok

» På pappret kan saker och ting få sina rätta proportioner.«

Förutom en vanlig dagbok, och en drömbok finns det ytterligare en bok som är bra att ha under stormiga perioder. Nämligen en ”För-mycket-tankar-i-huvudet-bok”. I den kan alla negativa tankar som envist kör runt i huvudet få lov att ta plats. Det är de tankar som vi inte vill ska ha ett fortsatt grepp om oss men som vi ibland verkligen behöver ösa ur oss.

Om vi ofta och upprepande pratar med vänner och bekanta om våra problem, är det lätt att stärka problematiken i stället för att lösa den. Där är en stor vinst i att lära sig känna skillnad på vad som är ett behov av att prata för att förstå sig själv bättre, och vad som är att älta och förstärka.

Ibland är dock hela kroppen fylld med dessa starka känslor. Oron eller ilskan är helt enkelt för stark för att promeneras eller andas bort. Då är det bra att ha en speciell bok för detta. Det som upplevs som enormt kan få sina rätta proportioner på pappret och kroppen får en möjlighet att slappna avutan att man projicerat de starka känslorna på någon annan.

När du använder din vanliga journal även till detta kommer du efter ett tag att uppleva att den känns för negativ för dig att skriva i, vilket resulterar i att du antingen slutar skriva eller så får du en massa oavslutade böcker.

 Skriv gärna på första sidan i din ”För-mycket-tankar-i-huvudet-bok” något liknande som det här:

Här kommer jag att låta alla tankar som jag vill släppa taget om få ta plats. Min intention är att på så sätt verkligen släppa dem och jag tar tacksamt emot den hjälp jag behöver för att detta ska ske. Tack!

ANVÄND BARA NÄR DET VERKLIGEN BEHÖVS

Vi går alla igenom perioder som river upp massor med gamla oförlösta känslor och som utmanar vår identitet. Finns det mycket obearbetat kan det bli en period med mycket känslor och destruktiva tankar. Det bästa är att låta dem visa sig precis som de är så att ditt magiska jag kan se på dem med kärlek och acceptans. Det är då så oerhört mycket lättare att släppa taget om dem.

”För-mycket-tankar-i-huvudet-boken” ska bara användas när det verkligen behövs. Tar du för vana att skriva i den kan det innebära att du i stället vidmakthåller de tankar som du vill ska försvinna.

Allt handlar om hur vi uppfattar vår verklighet och när det finns för mycket destruktiva tankar tenderar vi att tro att det är så det ser ut. Genom att acceptera att de finns, tillfälligt lyssna på dem, är det lättare att sedan låta dem försvinna. Efter att ha skrivit av sig är det oftast mycket lättare att vända sig till något som gör att man känner sig lättare inombords. Som att dra kort eller meditera.

Alla dessa tre böcker är en del av det inre rummet. De hjälper oss att få syn på oss själva, acceptera vad vi ser och bejaka kraften som alltid spirar bland raderna.