Välj en sida

I naturen

»En meditativ promenad gör både kropp och själ glad.«

Att vara ute i naturen är ett annat oslagbart sätt att grunda sig på. Det kan räcka att gå barfota, om vädret tillåter, på en gräsmatta i några minuter för att vi ska återkoppla till jorden. En promenad i skogen eller i en park gör stor skillnad. Träd har en långsammare energipuls än vad vi har och efter ett tag lugnar vi oss och börjar följa trädets rytm. Att luta sig mot ett träd är också mycket effektivt.

Beroende på hur man bor är detta förstås mer eller mindre görligt, men fundera på om du skulle kunna införa en stunds närvaro bland träd, buskar eller hav om dagen eller kanske i veckan. Du skulle snart märka att det påverkar din vardag positivt.

I naturen får vi en chans att lugna ner oss. Om du är väldigt stressad och uppe i varv promenerar du kanske snabbt och har en intensiv dialog med dig själv. Försök att notera detta. Stanna upp och ta några djupa andetag. Börja gå långsammare, fokusera på andningen och de steg du tar. Efter bara en liten bit kommer du att märka att ditt fokus inte längre är uppe i huvudet, utan nere i kroppen. Fortsätt gå så. Steg för steg, så långsamt du förmår. Efter ett tag kommer du att kunna höja blicken och börja lyssna på träden, fåglarna och tystnaden.

Du kan också säga till dina tankar att din intention är att ta en tyst och vilsam promenad och att när du är tillbaka – då kan ni återuppta diskussionen.

Ytterligare ett sätt att få mer ut av en promenad är att fokusera utanför kroppen när du går. På dina yttre energifält. Det spelar ingen roll hur långt ut – bara utanför egots domän, där samma skiva spelas om och om igen. Även om du tekniskt sett flyttar ditt medvetande utanför kroppen, ger du den ändå en chans att få sköta sig själv. Den rör sig framåt, andas, pulsen går kanske upp lite grand och utan att du anstränger dig hittar kroppen tillbaka till sin egen rytm. Samtidigt tankar du inspiration hos ditt eget högre medvetande. En meditativ promenad gör både kropp och själ glad.

SILLY WALK

Känner du dig väldigt stressad och ogrundad kan du lägga handen på huvudet, hålla den där och gå med lätt böjda knän. Det ser förstås ganska fånigt ut men det är bättre att se konstig ut än att känna sig konstig 😅. Denna ”silly walk” går utmärkt att göra inomhus också. Att du börjar skratta åt dig själv skadar inte.