Välj en sida

Livsstil

»Denna post brukar vara den största, men också den lättaste att åtgärda.«

Här ser du över din kost, dina sömn- och motionsvanor. Får du i dig tillräckligt med mineraler och vitaminer? För den som inte tidigare har arbetat med sin livsstil brukar det upplevas som om rena under sker när kosten ändras. De flesta människor får i sig alldeles för lite mineraler. Mycket beroende på att våra jordar är utarmade och att maten vi äter är så processad att endast lite av näringsämnena finns kvar. I dag behöver inte minst vi i Norden aktivt tillföra till exempel magnesium, zink, selen och D-vitamin. För att bara nämna några.

Att dra ner på gluten är också en förändring som många upplever ger en positiv förändring. Både migrän, depression, över- och undervikt verkar kunna härledas till glutenintolerans. Det som du kanske upplever som ett psykiskt problem kan alltså ha sitt ursprung i kosten. Är det inte själva glutenet, det är omstritt hur pass mycket det påverkar, så kan det vara främst vetemjölet som ställer till det.

Mjölk och socker är ytterligare två stora hälsobovar som absolut bör beaktas inom all diagnostisering, likaså artificiellt sötningsmedel. Det finns mycket litteratur, både i bokform och på nätet. Läs på, ta prover och ta hjälp av dem som specialiserat sig på detta. Prova dig fram – för även om inspirationen kommer från andra är det din kropp och du som märker vad som fungerar och inte fungerar.

Tänk på att det alltid är lättare att lägga till något som är bra än att ta bort allt som inte fungerar på en gång, även om eliminering av kost kan vara väldigt användbart. Använd kinesiologiska tester, som beskrivs i steg 5,  för att avgöra vad som är bra för dig.

Ekologisk mat samt vegetarisk och vegansk eller mat med mindre mängder och bättre utvalt kött är också sådant som påverkar. Både med en önskan om att minska mängden gifter i kroppen och genom att man försöker leva i en ökad harmoni med jorden.

I söder skriver du sedan ner vad du har kommit fram till, vad du blivit rekommenderad att förändra och vad du själv instinktivt känner att du vill förändra i din livsstil. Denna post brukar vara den största, men också den lättaste att åtgärda.