Måncykel

»Den hjälper dig att bli mer magisk, eftersom du förstår att det är mer som styr ditt välmående än vad du kanske normalt tänker på.«

Att lära känna sig själv i förhållande till månens cykler är oerhört helande. Inte bara för att du får en djupare förståelse för hur du bäst kan ta hand om dig själv, utan även för att du genom att känna din relation till månen förstärker idén om att du är mer än den du är i den yttre världen. Det hjälper dig att bli mer magisk, eftersom du förstår att det är mer som styr ditt välmående än vad du kanske normalt tänker på. Prova under ett par månader, jag är säker på att du kommer att lära dig något nytt om dig själv. Har du gjort det tidigare, kan det kanske ge dig en ny vision om hur dina dagar bör se ut. 

GÖR SÅ HÄR

Börja med att ta reda på när det är nymåne eller fullmåne så att du vet var du börjar. Du kan exempelvis ladda ner en app till din smartphone, som håller dig uppdaterad om månens faser. Om du vill använda mallen här nedan så skriver du först datum vid rätt symbol, utifrån månens fas, när du börjar föra din måndagbok.

Sedan beskriver du ditt humör dag för dag, med hjälp av ord eller symboler. En glad smiley när du känner dig glad och pigg, en arg när du är irriterad. En karamell när du är sötsugen och ett Z när du är extra trött. Till exempel. 😃😡🍭😴…

Efter ett par månader kommer du att se ett mönster. Du kommer att se ditt humör i förhållande till månens faser. Nästa steg är att anpassa ditt liv efter dina behov. När du är trött och inte så social undviker du att boka in sociala aktiviteter. Stanna hemma med en god bok, ett varmt bad eller vad som gör att du känner att du har det stilla och mysigt. Att våga tacka nej, även till trevliga saker är djupt helande eftersom det innebär att du prioriterar dig själv. Du visar då samtidigt andra att det är okej att göra så.

Ser du att du är sötsugen vid ett visst tillfälle i månaden, eller helt enkelt mer hungrig, ge dig vad du behöver. Det är då mycket lättare att låta bli när behovet egentligen inte finns där. På samma vis bokar du in möten och aktiviteter under den period då du känner dig glad, stark och utåtriktad.

Vissa har svårt att sova vid fullmåne andra precis innan nymåne, vid den så kallade svartmånen. Att vara medveten om att det är så, minskar stressen och det blir lättare att acceptera sömnlösheten. Även om vi ligger där sömnlösa, får kroppen vad den behöver, något som är skönt att upprepa för sig själv – “Min kropp får den vila den behöver“.

Hur vi reagerar i förhållande till månen är individuellt och det kan också förändras över tid. Det kärleksfulla är att se och bejaka de behov vi har.

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen